maanantai 20. huhtikuuta 2009

Käärmeitä

Tässä tuo stoori viime viikkoiselta käärmekeikalta. Alkuun näytti huolestuttavan tyhjältä, kunnes yhtäkkiä lähes varoittamatta rantakäärme loikoili auringon lämmössä. Kaveri oli alkuun kovin ujo ja pienetkin liikkeet pelästyttivät mokoman risukkoon. Ja todellisessa risukossa se tosiaan eleli, taustat olivat mitä olivat joten päätin keskittyä lähikuviin.

Makro-obiska oli jo kotona ruuvattu runkoon ja tarkoitus oli siis oikeasti mennä melko lähelle. Pikkuhiljaa rantsu tottui läsnäolooni ja oli enää hieman varautunut liikkeistäni. Virtaa tuntui riittävän, vaikka takana oli hieman pakkasen puolella käynyt yö. Lopulta sain touhuta jonkin aikaa makron lyhimmällä tarkennusetäisyydellä ihan rauhassa. Harmi vain että oli jo keskipäivän tylsä suora auringonpaiste ja paaljon ruskeaa risukkoa ympärillä, joten mitään älytöntä ei saanut aikaiseksi. Lopulta käärme kyllästyi mannekiinina oloon ja luikerteli etäämmälle. Päätin katsella hieman ympärille, josko lähistöllä näkyisi myös kyitä. Kiertelin hieman paikkoja mutta ei oikein onnistanut. No, joku susihämis oli pakko ohimennen makrottaa. Muita käärmeitä ei ollut näkösällä ja palasin aiemmin tutuksi tulleen rantakäärmeen suunnalle. Pienellä etsimisellä se jo löytyikin ja sain muutaman otoksen siitä jälleen. Lähinnä kuitenkin istuin sen vieressä alle metrin päässä ja katselin sen touhua.



Ujo rantakäärme kurkistelee lehtien takaa


Samainen rantakäärme hieman lähempää


Ja vielä


Pieni kroppi edellisestä kuvasta


Tarkennus taisi mennä silmän kautta pusikkoon


Päätin lähteä, kunnes huomasin lähellä paksun kyyn tikkusuorana kaadettujen puunrunkojen välissä. Se oli selkeästi ilkeämmän oloinen kuin vieressä lepäilevä rantsu. Lähestyin hieman ja kyy huomasi läsnäoloni. Yhtä lähelle ei tehnyt mieli mennä kuin rantsua. Otin jokusen foton sihisevästä käärmeestä, jätin sen siihen rauhoittumaan ja jatkoin kotiin päin syömään, nälkä kun oli jo kova.


Sihisevä kyy


Jatkoimme matkaa eri suuniin

torstai 16. huhtikuuta 2009

Kevät koittaa tänäkin vuonna

Nyt on sitten toinenkin lapin reissu tältä vuodelta takana. Lapissakin huomasi jo ilmojen hieman lämmenneen kun aurinko paistoi mukavasti ja lämpöasteet huitelivat parhaimmillaan yli viiden asteen. Hiihdettyä ja lautailtua tuli keväthangilla tottakai, kun kerran lappiin asti tuli lähdettyä. Yhtenä päivänä kiipesimme Joelin kanssa lumikengillä luonnotilaisen Keimiötunturin huipulle, josta päästeltiin laudoilla alaspäin. Aiheesta lisää tarinaa ja kuvia Joelin blogissa. Sen verran voin tässäkin sanoa, että melkoinen sumu oli huipulla.


Seitsemän poroa järven jäällä


Poro"tokka"


Tiistaina kävin Meri-Porissa kääntymässä kameran kanssa. Mereltä oli noussut sankka sumu, joka ulottui pitkälle kyläsaareen asti. Enäjärvellä lokit pitivät melkoista mekkalaa, vaikka järvi itsessään oli vielä pehmeän jään peitossa. Kallossa näkyi sumun seasta monen moisia vesilintuja, joita kaikkia en edes tunnistanut. Tässä aika satsi sumuisia tunnelmia ja yksi sumuton lokki.



haahkapariskunta


joutsenet


jokin vesipulu


naurulokki


meriharakoita ja lokkeja


lokkeja Enäjärvellä


sorsa kuin sorsa?


puhtoisia joutsenia


lokin loikka

Keskiviikkona kävin käärmeiden talvehtimispaikalla katsomassa, josko heitä näkyisi aurinkoisena päivänä. Laitan siitä ehkäpä materiaalia tuonnempana tännekin.

tiistai 31. maaliskuuta 2009

Pikkutipuja taasen

Tämänkertaiset pikkulinnut on kuvattu parilla eri kerralla kirjurissa. Ekat kaksi ovat testailumielessä kuvattu 70-200/2.8 IS:llä ja loput omalla telelläni.



sinitiainen


punatulkku


urpiainen


viherpeippo


viherpeippo


viherpeippo

lauantai 14. maaliskuuta 2009

Kotiin päin

Viikko vierähti nopeasti mukavassa mökissä ja hyvissä hiihtokeleissä. Nyt onkin enää edessä ajomatka takaisin etelään.

Kävin torstaina tamppaamassa suksilla tunturin ylös, tai ei latu nyt ihan ylös asti vienyt mutta riittävän korkealle kyllä laskettelurinteiden kylkeä se nousi. Ylhäällä oli komia viima ja pari riekkoakin tuli bongattua ja kuvattua. Alaspäin oli aika hulppea lasku murtsikoilla, kun lähes koko ylämäki oli ollut pelkkää haarakäyntiä.

Kokonaisuudessaan mukava reissu, onneksi lappiin pääsee kohta taas uudestaan. Lisäilen kuvia kotoa käsin.



Nyt en osaa sanoa kyllä mikä tunturi näkyy, kuvattu ladulta läheltä Levin Etelärinteitä


Riekkoja näkyi tunturilla


Laskee se aurinko pohjoisessakin


Taustalla Kätkätunturi


Mörkö

keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Lunta riittää myös pohjoisessa

Säätiedotusten mukaan etelään on sadellut jonkin verran lisää lunta, mutta onneksi valkoista on riittävästi myös täällä napapiirin toisella puolenkin. Eilen tiistaina oli kaunein päivä tähän mennessä kun aurinko lämmitti mukavasti hiihtoladulla. Kirkkaan päivän jälkeen oli kirkas ja kylmä yö, ja aamulla olikin pakkasta melkein 25 astetta. Harmi vain, revontulia ei silti näkynyt.

Hiihtoneuvoksen suksen jäljissä on minulle kertynyt hiihtometrejä jo 80km. Mikäs tässä on ollut hiihdellessä kun sukset on olleet viimeisen päälle kunnossa Penan käsittelyn jälkeen. 17 Finlandia-hiihdon ja 7 marathonin kokemus näkyy kyllä kun mies paahtaa ensin hikilenkin Levi-tunturin ympäri, käy suihkussa ja tulee nautiskelemaan meidän sunnuntaihiihtäjien matkaan reilun parinkympin lenkille.

Tänään tutustutin lumilautaa mäkeen ja oli todella rentouttava päivä. Hisseillä ei ollut käytännössä jonoa yhtään ja gondolissakin tuli kerran matkustettua parhaassa seurassa eli ylhäisessä yksinaisyydessä. Kiertelin pitkin leviä niin että joka kolkassa tuli käytyä. Täytyy sanoa että hommasta nauttii kun on juuri sopivasti vaatetta, ei hiki eikä kylmä. Kerrankin pääsi juuri niin käymään. Huominen on vähän vielä auki, saattaa olla että mäki kutsuu, mutta kyllä satanenkin täytyy varmaan vielä täyteen hiihtää.



Saako olla räiskäleitä ja karnikkamehua?


Se on taas tauon paikka


Luvattumaa


Ounasjoen maisemia

maanantai 9. maaliskuuta 2009

Lapin kuulumisia

Terve hei täältä Leviltä. Kolmas lomapäivä on menossa ja onneksi ollut hyvät kelit. Muutama aste pakkasta vaihtelevaa pilvisyyttä ja aurinkoa, aurinkoa toistaiseksi vähemmän. Alkupäivät on mennyt hiihdellessä ja kilometrejä on eilisen jälkeen takana noin 32. Tänään taitaa olla suuntana Luvattumaa ja monitanssit. Pena piiskaa porukkaa koviin suorituksiin ja yrittää saada minua jollekin kunnon tunturin ylitykselle mukaan. Saa nähdä onko meikäläisestä lähtijäksi. Joku päivä on myös käytävä ulkoiluttamassa lautaakin muutoin kuin auton katollakin. Harmittavasti mulla on puhelimessa bloginkirjoitusohjelman ilmaisversio eikä tällä saa lisättyä kuvia mukaan. Katotaan saisko ongelman jotenkin ratkaistua.

(Kuvat lisätty jälkikäteen:)



Pena laittaa suksia kuntoon


Sammun porotilan laavu


Reippaat hiihtäjät


Pena eksyi ladulta?


Mie

torstai 5. maaliskuuta 2009

Lisää talvisia kuvia

Tällä kertaa kuvat ovat Kirjurista.